Gastblog: Leansymposium 2017 ‘Klaar voor verandering!?’

Gastblog door: Sanne Gubbels

Op dinsdag 20 juni 2017 stapte ik blanco de warme aula van het ETZ Elisabeth binnen. En met blanco lieg ik een beetje, want het kan niet zo zijn dat er iemand rondliep die nog nooit van dit Japanse cadeautje had gehoord. Met blanco bedoel ik: losse flarden van informatie en hulp van het internet vormden mijn beeld. Mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld om professionals te horen spreken over hoe Lean ruimte maakte, of veroorzaakte, voor structurele verandering.

Bij Lean staat de klant centraal, begreep ik. Of eigenlijk nog een stap eerder, daar ligt je start. Niet denken vanuit je klant, maar luisteren naar je klant. En dat hebben de organisatoren begrepen. Door te starten met Hugo Borst die een stem geeft aan zijn, door vasculaire dementie en alzheimer, stilgevallen moeder startte het symposium op scherpe wijze met de klant. Borst eindigde met de uitdaging: ‘Maak je vandaag juist los van Lean.’. Het lijkt inmiddels tot doel verheven.

“Maar een Toyota blijft wel een kutauto.”

Bijzondere opmerkingen voor de opening van de dag, maar ook hij moest bekennen dat zijn beeld was gevormd door losse flarden van informatie en hulp van het internet. De toon was gezet, de zaal stond op scherp, het gesprek kon beginnen. We waren in de goede startpositie gebracht.

Verschillende bedrijven spraken die dag openhartig over hoe zij Lean hebben ingezet binnen hun organisatie en welke resultaten dit had voor de klant. Harde ervaringen zorgden voor extreme overtuiging en zij gingen moeiteloos met de billen bloot. Waarom werd transitie noodzakelijk?

Leer om snel te falen, want alleen van je fouten kun je leren.

Victor Kas, Continuous Improvement Manager bij Philips, belichtte de psychologische kant van Lean. Hij maakte een directe koppeling tussen hoe Lean betere dienstverlening richting de zorg mogelijk maakte en beschreef de weg richting zijn klant. Volgens Kas gaat Lean over het verbeteren in kleine behapbare stappen.
Josette Udo, Director Navigatie bij TomTom, vertelde in haar parallelsessie heel oprecht over de keuzes die TomTom diende te maken door de extreem concurrerende markt waarin zij zich begeven.

Maurice van Rooijen, oprichter Jonge Geesten, schudde ons met een hoop bombarie wakker en stak mij aan met zijn bevlogenheid. Inspirerende citaten en filmpjes zorgde voor de juiste balans tussen hoofd en hart. Belangrijk punt dat hij maakte was dat verandering ontstaat door diversiteit. Kijk om je heen. Je gaat niet verder komen wanneer je allemaal dezelfde kant op kijkt. Het is van belang onze krachten binnen generaties te bundelen om zo te kunnen zorgen voor de volgende.

Diversiteit was precies wat dit symposium bracht. Verschillende vakgebieden, disciplines en generaties met elkaar in gesprek. Lean mag geen doel op zich worden. Het is geen truc of spel. Ga oprecht in gesprek met je klant.

Veinzen kost geld en maakt van Lean een zinloos gebaar.

Naast losse flarden van informatie en hulp van het internet heb ik inmiddels een helder beeld van wat Lean voor onze toekomst kan betekenen.
Een structurele verandering, een noodzakelijke transitie!

Een gedachte over “Gastblog: Leansymposium 2017 ‘Klaar voor verandering!?’

  1. Pingback: Leansymposium 2017 'Klaar voor verandering!?' - Sanne Gubbels

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s